4 1

MARKA ŞEHİR SAFSATASI

Marka şehir Bursa,marka kent İnegöl, marka kent Yenişehir !
Bu cümlelerin hepsi boş bir kutudan ibaret.
Bursa’nın ‘’bilinen’’ bir şehir olması ‘’marka’’ olması anlamına gelmez.
Bir şehrin marka olması; ortak aklın ve şehrin yöneticilerinin STK’larının vizyonuyla doğrudan ilişkili bir durum. Ortak akıl + yöneticilerin vizyonu + STK’ların vizyonu. Bu üçü de Bursa’da olmadığı için Bursa’nın markalaşma şansı yok.
Şehrin marklaşması için marka vaadiyle zenginleştirilmiş gerçek özelliklere ihtiyaç var. Turizm, sanat, kültür, tarih, spor, ticaret, eğitim gibi alanlarda biliniyor ve farklı olması gerekiyor.
Bursa bu konuların hiçbirinde farklılaşamıyor. Farklılaştığını düşünerek oyalanıyor. Markalaşma yolu laleden geçmiyor. Çekim gücü sağlayacak bir vaade ihtiyacı var. Hem Uludağ, hem İnegöl, biraz mobilya, ticaret, az ipek böceği, sağlık turizmini unutma…
Hepsini bir araya getirince ortaya tadı tuzu olmayan bir şeyler çıkıyor.
8 milyon nüfuslu Londra yılda 9 milyon turist ağırlıyor. Vaadi Bursa’nınkine benziyo! Ama altı dolu, “Do it all!” hepsini yap. Galerilerden, tiyatrolara, futboldan, caddelere sunduğu vaatler ile Londra marka şehir. Marka elementi olarak, çift katlı otbüsle, Big Ben, kırmızı telefon klübeleri gibi zenginliklere sahip.
“Do it all” mottosunun LONDON sözcüğündeki “Do”dan türediğini de belirtelim.
Paris, source of inspirotion / ilham kaynağı mottosu ile vaatlerini sunuyor.
Gastronomi, lüks, alışveriş ve romantizm göndermesi 2-2,5 milyonluk Paris, 16 milyon turist çekiyor.
Tokyo Discover Tomorrow / geleceği keşfet diyerek pazarlanıyor.
Roma, Rome and you diyor.
Hiçbiri kitchleşmeden sakin sakin dertlerini anlatıyor. Milyonlarca turist misafir ediyor. Bursa’yı ziyaret eden yerli ve yabancı turist sayısı 2 milyon civarında.
Değer yaratma konusunda yeteneksiz yönetimler ve STK’lar yüzünde var olan değerlerini de pazarlayamayan bir Bursa gerçeği var.
Marka şehir Bursa safsatası ile markalaştığını düşünen Bursalılar için tek çıkış noktası, şehirden çıkan markaların ulusal nitelik kazanması. Yoksa bu kafa ile Bursa’nın markalaşması olası değil.
Pazar ola.